En komplex hemsida får dig kanske att tro att det innebär att sidan är krånglig i navigeringen eller uppbyggnaden. Den behöver inte vara det, utan kan snarare innebära att den är ännu mer användarvänlig. Mer komplexa hemsidor gör att du som företagare kan få ut mer av din hemsida och som kund kan du göra mer på hemsidan.
Argonova Systems är en webbyrå i Borås som jobbar med webbsystem / webbstrategi!
Mer komplexa funktioner
Förr var en hemsida helt enkelt en hemsida. Du surfade in på nätet och kollade vad som stod på sajten. Du gjorde inte något aktivt på sidan utan hittade den informationen du sökte och sen lämnade du sidan. Idag kan du vara i princip hur interaktiv som helst, beroende på hur företaget i fråga har lagt upp sin sajt.
Kopplingar affärssystem, Facebook m.m.
En av de vanligaste funktionerna på en hemsida idag är att ha en Facebook, Twitter och/eller LinkedIn ikon. När du klickar på en social media ikon ser dina vänner att du gillar sidan du besöker och drar förhoppningsvis in även dina kontakter i ditt nätverk till sidan. Det brukar också finnas ett kontaktformulär eller kommentarsruta. I takt med att webben växer, växer också konkurrensen, som i sin tur ställer högre krav på en sajt.
Mer avancerade intranät
Intranät är i princip samma sak som internet men skyddat från omvärlden med brandväggar. I takt med att internet växer och blir mer komplext växer även intranäten och ställe högre krav på webbplatserna.
Vad som kommer att komma
Responsiv design
Responsiv design innebär att layouten ändras beroende på var sidan visas. Idag finns en mängd olika scener att visa en hemsida på. Du kan surfa med mobilen, med en tablet och på en laptop såväl som på en vanlig stationär skärm. Alla skärmar har inte samma storlek eller upplösning och det påverkar visningen ytterligare. Men med responsiv design anpassar webbutvecklaren sajten till alla visningslägen. Många gör sitt surfande vid fikabordet eller på bussen och det är en stor grupp du missar om du utesluter alla med mobiler.
Funktioner, bygg din egen bil, m.m.
Att vara interaktiv på en hemsida kan göra att kunden känner sig delaktig och framförallt att hon kan ”leka” lite innan ett köp. Ikea har till exempel ”Bygg ditt eget kök” och på Volvos hemsida kan man specialdesigna sin bil. Något som förmodligen skulle bli väldigt populärt är om klädföretagen skapade klippdockor av sina kunder och lät dem ”prova” kläderna direkt i e-handeln. Möjligheterna är stora och så länge kunden vill ha mer, kommer hemsidor att fortsätta bli mer och mer komplexa.
Högre krav på trafikanalys
Kunder kommer och kunder går. Helst ska de inte gå. Bara komma till din sida och sen stanna där tills de har gjort ett avslut. Genom att analysera trafiken till och från sin sajt kan man också anpassa sin marknadsföring och vidta åtgärder för att öka sin trafik. Genom att använda till exempel Google Analytics kan du enkelt se hur många som kommer till dig, varifrån de kommer och hur länge de stannar. Du kan även se om de vänder i dörren och hur många olika sidor de tittar på hos dig.
Kraftfullare CMS tex med drag drop funktioner
Speciellt e-handeln kan ha nytta av att bygga ut sina system med drag and drop, som innebär att man klickar på en ikon och lägger i kundkorgen direkt. Ungefär som när du handlar i en vanlig affär. Funktionen fungerar givetvis inom andra områden men i e-handeln är det ett välkommet nytillskott.
De mindre aktörerna
Mer komplexa sidor kan kopplas ihop med att även de mindre aktörerna idag kan producera snygga och professionella hemsidor tack vare lättanvända publiceringsverktyg. CMS kan du sätta ihop som du vill och lägga till funktioner vilket har gjort att småföretagare numera lättare kan konkurrera med de stora.
Så länge internet har ett övertag som informationskanal kommer kraven hela tiden höjas för en hemsida och kunden kommer att vilja göra mer. Som företagare är det bara att hänga med och hoppas på att vara en av dem som sätter trenden.